Metode og kompetanse
Ved Elvebredden jobber vi etter metoden Integrativ terapi, i tråd med Standardisert forløp og Traumebevist omsorg.
Det integrative forløpet baseres på Kunnskapsmodellen, som fokuserer på at alle barn og ungdom skal sikres et behandlingsforløp med fokus på tverrfaglighet på tvers av sektorer, brukermedvirkning, medvirkning hos foreldre og kartlegging, tidlig intervensjon, tilpassende tiltak og kontinuerlig evaluering av tiltak og forløp.
Vi er opptatt av å se hele mennesket i dens livssituasjon, både fysisk, psykisk og sosialt. Det står sentralt i vår tilnærming å se på ungdommens ressurser og benytte disse i endringsarbeidet. Dette jobber vi med gjennom en kreativ tilnærming, som kan være tegning, form og farge, musikk, naturen, emojikort, bevegelse mm.
Vi har stor tro på fysisk aktiviteter og tradisjoner, og er opptatt av å fylle ungdommens kulturelle ryggsekk med nye opplevelser, kompetanse og minner. Gjennom uken, måneden og året har vi faste aktiviteter som ukentlig trening, månedlige utflukter, tradisjoner til årets ulike årstider og aktiviteter knyttet til ferier.
Her ved Elvebredden kompetansesenter, jobber det kvinner og menn i alle aldre. Vi er et tverrfaglig team, med blant annet barnevernspedagoger, sosionomer, pedagoger, ansatt med bachelor i psykologi, sykepleier, ansatte som er et utdanningsløp – både på bachelor og masternivå. Her jobber det også miljøarbeidere, med lang erfaring innen arbeid i barnevern.
De siste årene har vi stått under store omorganiseringer, som har ført oss til implementering av metoden Integrativ terapi. Dette er en metode og tilnærming vi benytter i alle ledd i vår organisasjon. Vi samarbeider tett med Heini Ringel for utviklingen av det faglige tilbudet ved stiftelsen, og med Foreningen for Integrativ terapi om ytterligere utdanning av ansatte.